O príprave muzikálu Na skle maľované sme sa zhovárali s jeho režisérom Ondrejom Spišákom.
Muzikál Na skle maľované je mimoriadne známy a populárny u mnohých generácií na Slovensku. Divadlo Andreja Bagara ho okrem toho, ako prvé, uviedlo už v roku 1973 v réžii vášho otca Karola Spišáka. Mysleli ste na všetky tieto skutočnosti, keď ste sa Na skle maľované rozhodli režírovať?
Muzikál na Skle maľované si pamätám už ako dieťa a zásadne ma ovplyvnil. Je vo mne je hlboko uložený a voči tejto legende cítim veľkú zodpovednosť. Naše Na skle maľované bude vyrozprávané skupinou mladých ľudí a má ambíciu osloviť hlavne mladých divákov, nie len pamätníkov. Chceme v tomto muzikáli hľadať témy, ktoré by mohli zarezonovať aj u mladšej generácie. Či to dokáže tento text, ktorý vznikol pred 50 rokmi, to je samozrejme veľká výzva a veľká otázka. Ja verím, že áno.
Chceme cez tento pekný poetický text a cez tie krásne piesne rozprávať o jednom z našich slovenských hrdinov mladými očami. Zároveň je to príležitosť na to, aby sme sa zamysleli nad tým, kým sme my Slováci, keď máme hrdinu zbojníka a kým by sme chceli byť. Verím, že toto všetko sa nám do nášho muzikálu Na skle maľované podarí dostať.
Aká teda bude tá hlavná myšlienka nitrianskeho spracovania muzikálu Na skle maľované?
Hlavná myšlienka je sloboda. Chápem ju ako osobnú slobodu každého človeka, ktorý má právo byť slobodným a organizovať si život tak, ako chce. Bez toho, že by mu ho niekto linajkoval a hovoril, ako má žiť. To je tá základná sloboda obsiahnutá v našom muzikáli. A to ma na tom vlastne najviac baví. Napriek tomu, že ten muzikál je poľský, vychádza z našich národných tradícií, ktoré sú tam veľmi silne prítomné. Zároveň sa konfrontujú so súčasným svetom a je veľmi dôležité, aby sme sa na túto konfrontáciu pozreli slobodnými očami.
Druhou dôležitou témou, ktorá je v muzikáli obsiahnutá, je revolta. Jánošík bol zbojník a búril sa a revolta je to, čo je v jeho „erbe“ zapísané najviac. Aj mladí ľudia majú k revolte tiež blízko. Vedia sa búriť voči nespravodlivosti a veciam, ktoré ich hnevajú. A na tejto vlne by sa malo niesť aj naše predstavenie. Sloboda, revolta a konfrontácia so súčasnosťou. Uvažovanie nad tým, nakoľko sme schopní byť slobodní a nakoľko sme schopní vzbúriť sa voči niečomu, čo je nespravodlivé.
Tvorcovia sa zrejme nevyhnú porovnávaniu s predchádzajúcimi naštudovaniami muzikálu, či už ide o to najslávnejšie v SND, alebo v prešovskom Divadle Jonáša Záborského, či na Novej scéne. Aké bude spracovanie Na skle maľované v DAB?
Určite nebudeme utekať od folklóru, pretože to sa v tomto prípade ani veľmi nedá. Takže folklór tam bude prítomný, ale nie v „muzeálnej“ podobe. Dej sa odohráva v skupine mladých ľudí, ktorí majú nejaký svoj štýl obliekania, života... A tým je poznačená celá koncepcia. Naše Na skle maľované sa odohráva na mládežníckom stretnutí, na hudobnom festivale, kde kapela hrá tieto veľké hity v úpravách skôr rockových a zároveň posunutých do obdobia, kedy sa hudba pre muzikál rodila.
Keď autorka hudby Katerzyna Gärtnerová, ako veľmi mladá skladateľka, písala muzikál Na skle maľované, tak priznala, že vlastne vôbec netušila ako sa hudba pre muzikál píše. V tom čase bola na stážach v Londýne, kde sa premiérovo uvádzali muzikály Hair a Jesus Christ SuperStar. A tie ju veľmi ovplyvnili. A ja nachádzam v maľovanom na skle stopy týchto dvoch muzikálov. Takže je to taký návrat do sedemdesiatych rokov minulého storočia, kedy tieto veľké muzikály vznikli. Budú tam prítomné aj pokiaľ ide o zvuk, ktorý bude znieť v podaní živej kapely, aj čo sa týka módy, aj celkového výtvarného vyznenia i s tou revoltou, ktorá bola typická pre hnutie hippies. Bude to do istej miery retro, ktoré je však stále živé aj medzi súčasnými mladými ľuďmi.
Poďme k dôležitej časti každého muzikálu, k hudbe. Na skle maľované bude mať živú rockovú kapelu. Môžu teda diváci čakať čisto rockovú hudbu, alebo aj folklórne, prípadne iné motívy?
Určite áno. Bude to živá kapela, rocková kapela, ktorej zvuk bude chvíľku pripomínať tie veľké muzikály zo 70. rokov, chvíľku to možno bude pripomínať The Doors a chvíľku zasa niečo, na čom mladí frčia teraz. Ale bude to predovšetkým zvuk rockovej hudby.
Zrejme budú v hudbe aj folklórne motívy.
Tie sú v tej hudbe napísané, tak ich autorka hudby vytvorila. Melodika do veľkej miery vychádza z folklóru a aj choreografie, ktoré budeme mať, sa budú k folklóru hlásiť. Aj tá rocková hudba bude neraz akýmsi spôsobom prerobený folklór. Ten je jednoducho v Na skle maľované prítomný a bude tam, bez ohľadu na to, že nechceme robiť folklórne múzeum a prehliadku krojov.
Akú podobu bude mať výprava muzikálu, scénografia, kostýmy...?
Dej sa odohráva na mládežníckom hudobnom festivale, na lúke, kde tí mladí ľudia aj byvakujú a v istej chvíli sa rozhodnú, že idú rozprávať príbeh o Jánošíkovi, spolu s kapelou, ktorá prichádza zahrať všetky tie nádherné piesne. Dominantným objektom na scéne bude veľký bilboard, ktorý je takým znakom dnešných časov. Cez bilboardy sa prezentujú firmy, politické strany a cez bilboard bude prezentovaná aj krása slovenskej krajiny a prostredie, v ktorom sa príbeh Jánošíka odohráva.
Podstatnou zložkou muzikálu je aj tanec, choreografiu. Akú podobu bude mať vo vašom predstavení?
Teším sa, že sa nám podarilo získať na spoluprácu na tomto muzikáli poľského choreografa Macieja Prusaka, ktorý prišiel, napriek tomu, že býva veľmi zaneprázdnený. Máme naozaj choreografickú špičku. Maciej Prusak dokáže z tanečníkov dostať výrazové prostriedky, ktoré sú blízke modernému súčasnému tancu a choreografia bude posunutá do náročnejšieho tvaru. Aj keď samozrejme tie folklórne prvky tam budú, pretože od nich sa v prípade Na skle maľované nedá ujsť. Objavia sa tam však aj prvky, pri ktorých sa mladí ľudia môžu prejaviť. Bude to zmes rôznych žánrov. To, čo ich bude spájať, je rocková hudba a retro štýl, ktorý sa vracia k šesťdesiatym a sedemdesiatym rokom dvadsiateho storočia. Bude to do istej miery veľký mix žánrov - výtvarných, hudobných, pohybových. Myslím, že sa na to diváci môžu naozaj tešiť.
Na čo ešte sa môžu tešiť diváci, ktorí si prídu Na skle maľované v DAB v Nitre pozrieť?
Určite je to už spomínaná nádherná hudba, ktorú Slováci majú v ušiach, pretože Na skle maľované je kultový muzikál, ktorý poznajú mnohé generácie. Všetky tie melódie a piesne zaznejú v plných formátoch, plných metrážach tak, ako boli napísané. A to všetko v podaní živej kapely. Som presvedčený, že sa budú páčiť ľuďom, ktorí majú bližšie k folklóru alebo k lyrickejšiemu spracovaniu i tým, ktorí majú radi rockovú hudbu. Pretože podstata tých pesničiek a podstata toho príbehu zostane zachovaná. Rovnako ako aj jazyk, ktorý je veľmi poetický a ktorý dokáže v plnej miere ukázať krásu slovenčiny, v čistej podobe, v niektorých prípadoch aj s jej archaickými výrazmi.
A hlavne sa diváci môžu tešiť na príbeh o našom slovenskom hrdinovi, ktorý by nás mal nejakým spôsobom podnietiť k zamysleniu sa nad tým, čo sme my, Slováci, vlastne zač.