Dominika Cunevová 19. november 2018
Vrcholové dielo kráľa modernej komédie Georgesa Feydeaua do Nitry prináša režisér z divadla v Trnave. Premiéru inscenácie Dámsky krajčír vo Veľkej sále Divadla Andreja Bagara odohrajú 16. novembra.
Dej hry sa zameriava na doktora Moulineauxa, nenapraviteľného sukničkára, ktorému sa ale darí skrývať neveru pred manželkou i svokrou. Aby mohol naďalej pokračovať s milostnými aférami, rozhodne sa prenajať si byt. Kedysi v ňom však bývala krajčírka a nie všetka klientela vie o jej odchode. Vďaka tomu sa stretne s inými neverníkmi i samotným manželom svojej milenky. Situácia sa skomplikuje natoľko, že je donútený predstierať, že je krajčír.
Samé klamstvá
Hra patrí k vrcholovým dielam francúzskeho dramatika Georgesa Feydeaua, kráľa vaudevillu a zakladateľa modernej situačnej komédie. „Zápletka je podobne ako pri ostatných Feydauových hrách pomerne jednoduchá,“ opisuje režisér Juraj Bielik. „Hlavný hrdina si sám na seba pletie bič z malých aj väčších klamstiev.“ Postupne sa však do vlastných lží zamotáva a dostáva sa do stále nepríjemnejších situácií.
Dverová komédia
Je to typ tzv. dverovej komédie. „Je založená na komických situáciách a zámenách, či už dverí alebo ľudí. V určitej situácii niekto hrá niekoho iného, aby niečo nevyšlo najavo,“ vysvetľuje Eva Pavlíková, ktorá hrá v inscenácii doktorovu svokru.
„Keďže je to klasická dverová komédia, musíme si hlavne dobre pamätať, z ktorých dverí vychádzame a kam odchádzame, aby dráhy a strety postáv sedeli,“ vraví Juraj Ďuriš, predstaviteľ postavy Bassineta.
Dvere sú dôležitým prvkom a majú aj prenesený význam. „Predstavujú možnosť úniku, no takisto aj nebezpečenstvo. Hrozia príchodom či niekým, kto za nimi môže stáť,“ zdôrazňuje režisér.
Všetci v oblekoch
Tvorcovia sa snažili hru poňať moderným spôsobom, a to hlavne vo vizuálnej realizácii. Vytvorili pomerne jednoduchú scénu. „Je monochromatická, čiže jednofarebná. Myslím si, že na nej lepšie vyniknú výkony hercov,“ tvrdí Bielik. Využijú tiež točňu, ktorá zabezpečí plynulé tempo inscenácie bez akýchkoľvek prestavieb.
Moderný prvok vniesli aj do oblečenia. „Feydeau túto hru myslel ako protest proti naturalizmu 19. storočia, ktorý v divadle nastupoval. Chcel sa vrátiť k ideálom antiky a renesancie a všetky postavy mali hrať muži,“ približuje históriu diela režisér. Slávnemu dramatikovi ale tieto plány zmarili. Ako odkaz na túto skutočnosť všetky kostýmy v hre vychádzajú z klasického pánskeho obleku. Jeden od druhého sa líšia strihom či doplnkami.
Režisér hrá ženy
Režisér Juraj Bielik je v súčasnosti umelecký šéf Divadla Andreja Palárika v Trnave. V Nitre síce režíruje prvýkrát, niektorí z hercov sa s ním už ale stretli počas štúdia na VŠMU. Jedným z nich je aj Tomáš Turek, ktorému pridelil úlohu hlavného hrdinu. „Považujem ho za veľmi schopného herca, tá rola je energeticky náročná. Je náročná aj na istý javiskový humor a myslím, že Tomáš ho má,“ objasňuje jeho výber režisér.
Nacvičovaná hra vychádza zo spoločnej práce celého tímu. Väčšina hercov prináša do hier aj vlastné nápady. „Každý prinesie niečo nové. Režisér je potom na to, aby povedal toto áno, toto nie. Myslím, že komédia si taký prístup vyžaduje,“ tvrdí herečka Eva Pavlíková.
Pri skúškach sa aj veľa nasmejú. Juraj Bielik je totiž typ režiséra, ktorý často predhráva hercom. „Niekedy je to veľmi milé, hlavne keď predvádza ženské postavy,“ prezradila predstaviteľka svokry. „Režisér aj skladá hudbu, tak hádam prispeje aj v tomto ohľade,“ dodáva s nádejou.