Vzdelávací program EKOHRDINOVIA k inscenácii KÝM NASTANE TICHO
spája umenie, aktivizmus, odborné informácie a starostlivosť o životné prostredia
podporuje pozitívny vzťah a detí a mládeže k lesom a aktívny prístup k ich ochrane
vzdelávanie a prácu pedagógov s deťmi a mládežou v tejto oblasti
zapája odborníkov, ochranárov, ekológov, popularizuje ich prácu a aktivity
sprostredkováva informácie o vode v lesoch, o lesných živočíchoch, riešení následkov lykožrútových a veterných kalamít, o výruboch lesov, o umelom zalesňovaní, predstavuje pojmy ako prales, holorub, biodiverzita, ekosystém, lesné hospodárstvo, funkcie stromu/lesa či tzv. wood wibe web...
Informácie a fakty sprostredkováva nenásilnou hravou formou a vizuálnym jazykom blízkym mladým ľuďom.
komunikuje Divadlo Andreja Bagara v Nitre ako zodpovednú inštitúciu, ktorej nie je ľahostajné životné prostredie a ktorá podporuje neformálne vzdelávanie detí a mladých ľudí v enviromentálnej oblasti a tvorivo a netradične prepája ekologické a umelecké aktivity.
EKOHRDINOVIA
Komplexný vzdelávací program k inscenácii Kým nastane ticho venovaný téme ochrany lesov pre žiakov II. stupňa ZŠ
Vizuálne interaktívne inštalácie, fyzikálne pokusy a protest song mladej generácie o nevyhnutnosti chrániť lesy, prírodu a životné prostredie.
Edukatívna hra pre deti a mládež je príbehom o tatranských dolinách, o premene lesa v čase, o zlatokopoch a ochranároch a o tom, čo to znamená, ak v lese nastane úplné ticho...
Inscenácia Kým nastane ticho vychádza z ťažby dreva a následných protestov v Tichej a Kôprovej doline v roku 2007, ktorým predchádzala ničivá veterná kalamita vo Vysokých Tatrách v roku 2004. Upozorňuje však aj na súčasnú situáciu – a to rozsiahlu ťažbu dreva a jej následky na viacerých územiach Slovenska. Dôsledky týchto udalostí a aktivít, ako aj potrebu ochrany lesov vysvetľuje mladým divákom formou inštalácií a fyzikálnych pokusov.
Edu-hra prezradí deťom, ich rodičom a učiteľom aj to, aké sú funkcie lesa, prečo je v lese dôležité mŕtve drevo, čo je to holorub, biodiverzita alebo wood wibe web. Alebo že aj na Slovensku máme prales či ako ubrániť stromy pred lykožrútom.
Cituje konkrétne vyjadrenia z rozhovorov a videí ochranára, aktivistu a filmára Erika Baláža, využíva fyzikálno-chemické pokusy inšpirované aktivitami katedier fyziky a ekológie Fakulty prírodných vied UKF v Nitre, ako aj vedeckých múzeí na Slovensku a v Čechách. Formou protest songu mladej generácie rozvíja posolstvo celoeurópskych protestov mládeže proti nečinnosti v boji proti klimatickým zmenám, ktoré iniciovala šestnásťročná Švédka Greta Thunberg.
Inscenácia Kým nastane ticho pútavo a funkčne prepája odborné informácie, fakty a dokumentárny materiál s performatívnym prístupom využívajúcim princípy vizuálnej a zvukovej inštalácie. Jej cieľom je predstaviť deťom a mládeži dôležitú a aktuálnu tému, podporiť ich pozitívny vzťah k prírode a záujem o environmentálne témy. Súčasťou uvádzania inscenácie budú pravidelné diskusie detí s prizvanými odborníkmi. Základ textu vznikol ako súčasť projektu Green Drama Divadelného ústavu Bratislava, v rámci ktorého Slavka Civáňová pripravila edu-hru pod názvom Obrázky z hôr.
Hrajú: Nikolett Dékány, Andrej Remeník, Tomáš Stopa
Inscenáciu Kým nastane ticho podporili: z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, Nitriansky samosprávny kraj a Nadácia Tatrabanky
Bulletin k inscenácii si môžete pozrieť tu: Ponukový listi si môžete pozrieť tu:
Iveta Ditte Jurčová (1968)
Absolvovala divadelnú réžiu (2006)na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Pôsobí ako režisérka a umelecká šéfka Divadla Pôtoň, ktoré v roku 2008 získalo do 30-ročnéhoprenájmu budovu kultúrneho domu v Bátovciach, kde začalo s prevádzkou Centra umenia a kreativity. Iveta Ditte Jurčová spolu s dramaturgom Michalom Dittem vytvorili z Divadla Pôtoň jedno z najvýznamnejších nezávislých divadiel na Slovensku a spolu uviedli niekoľko významných a oceňovaných inscenácií: Sofokles: Antigona – l´amourt (2003), Dve slová Belisy Súmračnej… príbeh Evy Luny (2004), Terra Granus (2007), Nevesta hôľ (2009), Psota (2011), Miracles (2017), Americký cisár (2018). Ako režisérka spolupracovala tiež s viacerými slovenskými a českými divadelnými scénami (Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici, Bábkové divadlo Žilina, Slovenské komorné divadlo v Martine, Slovenské národné divadlo; Mestské divadlo Zlín, Sliezske divadlo Opava, Horácke divadlo Jihlava). Je autorkou a lektorkou mnohých vzdelávacích projektov v oblasti scénického umenia a ako režisérka pravidelne spolupracuje aj so Slovenským rozhlasom. Pre režijné postupy Ivety Ditte Jurčovej je charakteristické oscilovanie medzi realizmom až naturalizmom a silným zveličením kryštalizujúcim do grotesky. Reálne mieša s ireálnym, tradičné s moderným, symbolické s konkrétnym. Prelínanie moderného s tradičným je viditeľné aj v použití scénických prostriedkov, v ktorých kombinuje bábkarské techniky a najmodernejšie informačné technológie. Jej inscenácie stavajú na premyslenej vizuálnej koncepcii a výraznej imaginatívnosti a podporujú komunikatívny zámer tvorcov.
Slavka Civáňová (1979)
V roku 2003 ukončila štúdium kulturológie na FF UK v Bratislave a v roku 2012 doktorandské štúdium estetiky na FF UKF v Nitre. V rokoch 2003 – 2017 pôsobila ako manažérkaa dramaturgička sprievodných podujatí a vzdelávacích programov na Medzinárodnom festivale Divadelná Nitra a v rokoch 2005 – 2009 na Festivale Cap à l’Est – Cesta na východ v Banskej Štiavnici. Od februára 2017 pôsobí ako dramaturgička a projektová manažérka v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Prednášala na katedrách kulturológie a estetiky UKF v Nitre a na nitrianskom konzervatóriu. Je spoluautorkou viacerých odborných publikácií, ako napr.: Divadlo Andreja Bagara v Nitre – 70, František Perger – život so scénou,Praktická estetika 10: O interpretácii dramatického diela a je autorkou viacerých umeleckých projektov realizovaných pre mesto Nitra. Okrem DAB v Nitre spolupracovala tiež s Divadlom Nová scéna v Bratislave a so Starým divadlom Karola Spišáka v Nitre. Ako autorka a dramaturgička sa spolu s režisérom Petrom Oravcom podieľala napríklad na vzniku inscenácií Princ a Večernica (2012), Obchod na korze (2014), Čarodejník z krajiny OZ (2017), Trója (2019), Zaľúbený Shakespeare (2017). Autorsky a dramaturgicky spolupracovala na edu-hre Hoax (DAB v Nitre, 2018, réžia: Silvia Vollmannová).