Soňa Jánošová 25. október 2023
Hodnotenie
7 / 10
Pomlčka
Zhrnutie: Inscenáciu Pomlčka pripravila režisérka Iveta Ditte Jurčová pre nitrianske Divadlo
Andreja Bagara a Horácke divadlo Jihlava. Vyžaduje si veľmi vnímavého diváka, ochotného
vložiť do zážitku svoj čas a úsilie.
Rodáka z Prešova Jozef Aszmongyi sa v polovici septembra 1992 vo svojom dome v českej obci Hasina polial benzínom. Pripravil si aj vzduchovú jatočnú pištoľ, ktorá údajne zlyhala. Privolaný lekár konštatoval smrť udusením a upálením. Tento Maďar podľa priezviska, Slovák podľa pôvodu, Čech podľa bydliska a Čechoslovák srdcom, zanechal po sebe výzvu s názvom „Za spoločný štát – Československo.“ V nej sa obrátil na všetkých ľudí dobrej vôle, na Čechov a na Slovákov, a žiadal, aby urobili všetko na udržanie spoločného štátu. Demonštratívny čin odvolávajúci sa na Jana Palacha zostal bez väčšej pozornosti médií aj verejnosti. V posledný deň toho roku Česká a Slovenská Federálna Republika zanikla. Do stromu v záhrade Vily Tugendhat, pod ktorým sa Václav Klaus a Vladimír Mečiar na rozdelení medzi štyrmi očami dohodli, medzičasom udrel blesk. Českí tínedžeri slovenčine rozumejú, iba ak k nej majú anglické titulky a drvivá väčšina ľudí na Slovensku prijíma rozdelenie spoločného štátu ako nezvratnú historickú udalosť. A to je všetko? Nemlčí sa tu o niečom?
Inscenácia Pomlčka, ktorú uviedlo nitranske Divadlo Andreja Bagara v koprodukcii s Horáckym divadlom Jihlava v réžii Ivety Ditte Jurčovej toho povie veľa. A takmer nič nie je príjemné.
Naozaj si veci pamätáme dobre?
Nikoho, kto pozná jej prácu v Divadle Pôtoň, neprekvapí, že ide o divadlo, ktoré na diváka kladie isté nároky. Je potrebné vnímať nielen počas predstavenia, ale s témami pracovať aj neskôr. Vracať sa k nim, premýšľať nad nimi, hľadať v nich svoju cestu. Réžie Ditte Jurčovej sú vždy predovšetkým intelektuálnym dobrodružstvom a nie pozvánkou na bezstarostný večer. Pomlčku označuje za scénickú esej o rozdelení. Lineárne príbehy v nej síce sú, treba si ich však skladať postupne a v niekoľkých vrstvách. Začína očakávanými stereotypmi o Čechoch a Slovákoch, ktoré v úvode inscenácie hovoria dvaja iluzionisti. Výstup Ivany Kubačkovej a Zdenka Stejskala je plný priamych aj nepriamych vtipov. Sú tu narážky na úmrtia českých turistov v slovenských horách aj schopnosť Slovákov vydať sa takmer vždy tou horšou politickou cestou. Príde aj na politikov z oboch krajín, ktorí majú vlastné skúsenosti s perami. Jeden ich kradne, druhý nevie používať. Vyťahujú sa krivdy v podobe nedostavaného bratislavského metra aj o podobe nových štátnych symbolov. Hoci má ich výstup evokovať bujarú silvestrovskú televíznu zábavu, je tu aj spodný prúd. Naozaj si veci pamätáme dobre? Do akej miery naše spomienky tvoria fakty a do akej ich ovplyvňujú emócie a rôzne skreslenia?
Je to taký guláš poníženia
Nálada inscenácie čoraz viac temnie. Počuť Václava Havla, ktorý v Bratislave žiada dve minúty ticha na pamiatku tých, čo zahynuli v minulom režime a dav, ktorý mu odpovedá skandovaním: Dosť bolo Havla!
Inscenácia v rýchlom slede ukazuje, aké bizarné a traumatizujúce bolo rozdelenie bez riadnejspoločenskej diskusie či referenda.„Je to taký guláš poníženia,“ zaznie, keď jedna z postáv hovorí o tom, ako sa zo dňa na deň cesta v obci kľukatí raz na slovenskú, inokedy na českú stranu. „Zrazu nemáš vlajku, nemáš to, nemáš ono, nemáš hento. Všetko sa zbehlo tak rýchlo. Václav Havel povedal, že nebude prezidentom. Necháva nás napopas mečiarovcom. Pre nás federalistov je to zrada,“ cituje inscenácia pamätníkov.
„Republika sa nedá krájať ako tlačenka,“ vraví sa inokedy. Realita ukázala, že sa dá. Ešte bolestnejšie vyznieva vymenovanie všetkých káuz, ktoré nasledovali. Noc dlhých nožov, kupónová privatizácia, František Gaulieder, orlické vraždy, vražda Róberta Remiáša, Daniel Tupý, kauza Nagyová, uznanie celistvosti Číny, vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. To všetko je preložené príbehom Jozefa Aszmongyiho, ktorý je popri všetkom vymenovanom zabudnutý a mlčí sa o ňom. Ide o najemotívnejšiu časť inscenácie. Posolstvo muža, pre ktorého bol spoločný demokratický štát taký dôležitý, že bol ochotný upozorniť na jeho zánik najdrastickejším spôsobom. Upálenie inscenácia vyjadruje len v náznaku. Herec Otto Culka zapája do elektriny dlhú svetelnú reťaz a omotáva si ju okolo tela. Aj vďaka piesni Závidím, známej najmä v podaní speváčky Nade Urbánkovej, ktorá znela na Aszmongyiho pohrebe a ktorú v inscenácii spieva Zdeněk Stejskal, je scéna nesmierne dojemná.
Priznajme si, zatiaľ sa to vždy len posralo
V priamej konfrontácii je tu aj najmladšia generácia.
Pomlčka
- Autorky: Tereza Krčálová – Romana Štorková Maliti – Iveta Ditte Jurčová – Slavka
- Civáňová
- Réžia: Iveta Ditte Jurčová
- Dramaturgia: Slavka Civáňová, Barbora Jandová
- Scéna a kostýmy: Markéta Plachá
- Hudba: Michal Paľko
- Pohybová spolupráca: Tom Rychetský, Denisa Musilová
- Hrajú: Zdeněk Stejskal, Ivana Kubáčková, Šárka Býčková, Vladena Škorvagová, Otto
- Culka.
- Premiéra: 20. októbra 2023, Štúdio DAB v Nitre a 4. novembra 2023, Štúdio HD
- Jihlava
Šárka Býčková ako DJ.bn decko horekuje do skladby bad guy od Billie Eilish nad tým, aký hrozný svet mu rodičia pripravili. Rodičia, ktorí nezvládli demokraciu. „Vy ste spôsobili, že sa
z nás – detí revolúcie stali buď socky, alebo workoholici. Neustále v strese z práce, zo školy, zo vzťahov. Žijeme v permanentných obavách zo svetlejších zajtrajškov, pretože, priznajme si, zatiaľ sa to vždy len posralo!“ Vraví síce, že táto generácia musí dokončiť to, čo nedokončila predchádzajúca, ale dá sa jej veriť? Je možné, že keď v jej fňukaní a zlosti na celý svet zaznie, že tieto „djbn decká“ sú tí, na ktorých sa čakalo, nejde len o frázu? Alebo bude hybnou silou astronautka Vladena Škorvagová, ktorá po celý čas inscenácie vnáša svetlo idealizmu. „Kam toto speje, kde to skončí? V katastrofe? A možno je to začiatok niečoho nového. Je to na nás. Toto je náš čas a naša budúcnosť,“ zaznie v závere inscenácie. Inscenácia Pomlčka je dôležitým príspevkom k umelecky aj spoločensky zabudnutému výročiu. V našom divadelnom priestore na tému rozpadu doposiaľ reagovalo len divadlo pre deti a mládež. V minulej sezóne mala v Bratislavskom bábkovom divadle v spolupráci s Divadlom Drak z Hradca Králové premiéru pôsobivá inscenácia Zbojník a Gašparko. Druhou inscenáciou je Rozvod – Věc veřejná, ktorú realizovala mládežnícka scéna Národního divadla v Prahe v spolupráci so Súkromným konzervatórium Dezidera Kardoša. Pomlčka je inscenácia, ktorá vyžaduje veľmi vnímavého diváka ochotného vložiť do zážitku svoj čas a úsilie. Vedenie Divadla Andreja Bagara v Nitre by mu v tom mohlo pomôcť prinajmenšom lektorským výkladom alebo dramaturgickým úvodom.
Čítajte viac: https://kultura.sme.sk/c/23235228/na-protest-proti-rozdeleniu-sa-upalil-zabudlo-
sa-na-neho-rovnako-ako-na-ceskoslovensko.html