Zora Handzová 26. marec 2024
Čo zostáva osamelej žene, keď je jej muž dlho preč? Kto bude viac prekvapený, keď sa dlho očakávaný manžel zrazu nečakane vráti? Čo ak je to, čo zažil, silnejšie ako to, čo nájde doma? Divadlo Andreja Bagara v Nitre v novej hre Scény z rodinného života prináša smutno-smiešny pohľad na jednu obyčajnú rodinu, ktorej do života zasiahla vzdialená vojna.
Láska aj vojna bez pátosu
Ľúbostný trojuholník, vojnová trauma, vzťah otca so synom, láska v staršom veku – to všetko sa zmestí do jedného obyčajného paneláka kdesi na sídlisku. Autorka hry Anna Jablonská nás citlivo a s humorom prevedie aj vážnymi témami ľahkým krokom. Aj keď hovorí o vojne či o láske, nie je pritom vôbec patetická. O ľudských charakteroch hovorí bez obalu, no zároveň láskavo. Jej postavy sú plnokrvné, smutné aj smiešne a v podaní hercov nitrianskeho divadla ožívajú so všetkými strachmi, vysokými aj celkom prízemnými túžbami, hrdinstvom, zbabelosťou a bezmocnosťou.
Scény z rodinného života sú svieže, hravé, plné napätia, humoru aj ľudskej tragédie
Irinin muž Nikolaj (Peter Oszlík) sa dobrovoľne nechal najať do vojny za hranicami, aby zarobil pre rodinu peniaze. Po dlhšom čase sa vracia domov ako iný človek, nesie si na pleciach ťarchu všetkého, čo vo vojne videl. Lenže aj doma je všeličo inak. Kým bol preč, do Iriny (Kristína Turjanová) sa zaľúbil sused Sergej (Marián Viskup), ktorý učí jej syna Váňu biológiu, a ľudia majú svoje biologické potreby. Malý Váňa (Andrej Remeník) proti ich vzťahu protestuje, ako len vo svojom detskom veku môže. Aj tak si nepomôže. Napätie v rodinných vzťahoch vytvára smiešne až groteskné situácie z bežného života, aj keď táto rodina bežný život nemá, prišla oň.
Trauma z vojny Nikolajovi celkom obrátila život. Nevie sa zblížiť s manželkou ani so synom, nedokáže zaspať, stále ho prenasledujú spomienky a bežný život mu celkom uniká, aj keď sa snaží. V ruke vie udržať len dve veci – revolver alebo ovládač k televízoru. Ani jedna z nich ho však nedokáže uspokojiť. Rozumie mu iba veterán z druhej svetovej vojny, sused Andrej (Vít Bednárik). Irina je žena plná života a stojí medzi dvoma mužmi. Susedka Naďa (Gabriela Dolná a.h.) jej dohovára a sama sa pohráva s myšlienkou na lásku v zrelom veku. Malý Váňa sa so situáciou snaží vyrovnať po svojom, chce prehlušiť mamin ľahký krok aj otcovo mlčanie. Už nechce byť bezbranný a práve jeho postava napokon vnesie do deja zásadný zvrat.
Obrazy sa striedajú na minimalistickej scéne, ktorou nás sprevádza Konzultant (Ján Cibula). Panelákové schody, zapnutý televízor v obývačke, ktorý sa premieta na scéne, okná panelákových domov – pár rekvizít a projekcie, s ktorými sa scénograf (Laura Štorcelová) vie pohrať a podčiarkne tak celý príbeh, nechá ho vystúpiť do popredia.
Hercom dáva toto predstavenie príležitosť rozvinúť svoje umenie v presvedčivých dialógoch aj monológoch, ako žongléri striedajú komické s tragickým, divákov vedia nahlas rozosmiať aj prinútia stíchnuť v zamyslení. Keďže je v tejto hre každý zahltený svojím vlastným životom a svojimi starosťami, niekedy sa dialóg mení na monológ ľudí, ktorí sa navzájom nepočúvajú.
Nie je to tvoja vojna
Divadlo Andreja Bagara zverilo túto hru do rúk ľuďom so znalosťou kontextu, vďaka tomu sú Scény z rodinného života autentické. Originálny text preložila teatrologička Nadežda Lindovská, ktorá divadelné umenie vyštudovala v Moskve, hru režíroval Pavel Gatilov, ktorý sa narodil na Kryme (bol režisérom v Charkove, Odese, Kyjeve a Dnepropetrovsku) a kostýmy navrhla Elena Rykusová, kostýmová výtvarníčka Nikolajevského divadla. „Nikolajevské divadlo sa nachádza blízko frontu a môže fungovať len v obmedzenom režime, môže predať len toľko vstupeniek, koľko osôb sa v prípade útoku zmestí do podzemného krytu v divadle,“ vysvetľuje režisér v bulletine, čím nás hneď prenesie do aktuálnej vojny.
Nevesta bojuje o život
Nie je to táto vojna, ale iná, vzdialená, do ktorej sa dal náš hrdina naverbovať, no Anna Jablonská akoby dnešok predpovedala. Po rusky hovoriaca ukrajinská dramatička tragicky zahynula vo veku 29 rokov pri teroristickom útoku na letisko Domodedovo v Moskve v roku 2011. Scény z rodinného života napísala v roku 2010 v Londýne, kam ju ako talentovanú autorku vybrali do rezidenčného programu divadla Royal Court Theatre.
Každá vojna by v konfrontácii s láskou mala prehrať. Aj keď tá láska nie je dokonalá
Jablonská v tejto hre konfrontuje vojnu s ľudskou túžbou po láske a prijatí. Zámerne nešpecifikuje, o ktorú vojnu ide (tvorcovia uvádzajú, že sa opierala o druhú čečenskú vojnu v rokoch 1999 – 2009, v ktorej Rusko chcelo obnoviť kontrolu nad regiónom) – veď každá vojna v konfrontácii s láskou by mala prehrať. Aj keď tá láska nie je dokonalá. V Scénach z rodinného života má láska veľa podôb, nikdy nie je dokonalá, ale vždy je ľudská.
Anna Jablonská v Scénach z rodinného života búra mnohé mýty a predsudky, pripomínajú tvorcovia. Napríklad o tom, že vojnový veterán musí byť alkoholik a násilník. Jej Nikolaj nepije, ani ženu nebije, v civile zvádza boj so svojou ťaživou skúsenosťou. „Nie je to tvoja vojna,“ hovorí mu sused, Dedo Andrej. Preňho však už nikdy život nebude taký, ako bol predtým.
Scény z rodinného života sú svieže, hravé, plné napätia, humoru aj ľudskej tragédie. Divadlo Andreja Bagara v Nitre súhrou všetkých tvorcov prináša citlivý príbeh zo života, ktorému sa dá uveriť.