Jana Nežatická 29. jún 2016
Niet vari krajšieho darčeka, ako keď sa činoherný súbor nitrianskeho Divadla Andreja Bagara lúči so svojím divákom v poslednej inscenácii tohtoročnej sezóny s krásnym posolstvom - otvoriť naše srdcia a myseľ druhým ľuďom.
Dramaturgia zámerne siahla po trochu ťažšom príbehu, aby vygradovala tohtoročnú ponuku a nasýtila aj slovenského diváka túžiaceho po náročnejšom a hĺbavejšom dielku. Nitriansky pôžitkár umenia mal možnosť vidieť vydarené komédie, dramatické diela moderných autorov i klasikov, ale na záver predsa len to najlepšie - bonbónik v podobe inscenácie Podivný príbeh so psom.
V centre pozornosti celého deja je dojímavý príbeh pätnásťročného autizmom postihnutého Christofera, najmladšieho detektíva v histórii, ktorý je neobyčajne nadaný, citlivý, mimoriadne vyniká v matematike, ale nerozumie ľudským citom dospelých a v každodennom svete je stratený. Mladý hrdina sa vymyká z bežného priemeru a možno práve vďaka svojej psychickej poruche má zvláštny pohľad na svet, ktorý je pre nejedného z nás obohacujúci. Keď raz v noci objaví v záhrade u susedov vidlami zapichnutého psa ako obdivovateľ Sherlocka Holmesa začne viesť vyšetrovanie na vlastnú päsť. Pátranie ho privedie na dobrodružnú cestu, ktorá obráti jeho svet hore nohami. Je dobrým pozorovateľom – počas vyšetrovania rozlúskne nejednu záhadu, ale aj tajomstvo svojej vlastnej rodiny. Osobitná detektívka spája v sebe napätie, láskavý humor aj silný príbeh o pátraní po vlastných koreňoch. Je to zároveň aj strhujúco dojímavý príbeh o hľadaní lásky k postihnutému dieťaťu. Nečudo, že sa román stal bestsellerom, bol preložený do 34 jazykov a hra, ktorá sa stretla vo Veľkej Británii s výnimočným ohlasom divákov i kritiky - brala lačno a zaslúžene jedno ocenenie za druhým. Hovorí totiž o veciach, o ktorý sa málo hovorí.
Autor knihy – súčasný britský spisovateľ Mark Haddon sa dokázal vcítiť do duše dospievajúceho chorého mládenca tak presvedčivo, že si získal priazeň svojich čitateľov a odbornej poroty. Za svoju prácu získal v roku 2003 prestížnu Whitbreadovu cenu za Najlepšiu britskú knihu roka a renomovaný dramatik Simon Stephens v roku 2013 zas najvýznamnejšiu britskú cenu Oliviera Awardsa ako Najlepšia nová hra roka.
V zákrutách života na Christofera čakajú nástrahy, bezohľadnosť, informačné lavíny, ktorým čelí vtipnými postrehmi a bizarnou analýzou bežných situácií či každodenných stereotypov. Dej spája silná obraznosť, fascinácia vesmírom, hravosť a kontrast snov a reality. Na scéne v tomto podivnom prípade nie sú dominantné peniaze, ani sláva, podvody, sexuálne vzťahy, hetero i homo, incest, nahota. Nepočuť ani vulgarizmy, či na mnohých scénach tak obľúbený pornografický jazyk.
Tu len duševne chorý dospievajúci chlapec hľadá odpoveď na obyčajné otázky. Alebo nie sú až také obyčajné?
Režisérka Soňa Ferancová nehodlala urobiť odbornú analýzu poruchy autizmu ani preniknúť do hĺbky a samej podstaty tejto choroby, ktorá čoraz väčšmi postihuje najmä chlapcov. To prenecháva lekárom a odborníkom. Pokúsila sa skôr vykresliť pohľad na to ako sa jeden chlapec odlišuje od bežného normálu. Lenže aj táto myšlienka skrýva v sebe tajomný háčik. Ozaj... kto je normálny v dnešnom svete a kto zasa nie? Podľa slov mladej tvorkyne je tento chlapec normálnejší ako mnohí ľudia okolo neho. Podľa vlastnej skúsenosti vie ako každá chytrá žena , že práve cez humor sa dajú pomenovať vážne a trpké udalosti života. Už dlhšie obdobie zameriava na komédie – ľuďom chce ukazovať nadhľad, humor vtip a slzy šťastia. Ako sama hovorí provokuje ju k tomu doba, ktorá je krutá k chudobným, nepriebojným, starým i postihnutým. Lenže ľudia sú vďační za akúkoľvek drobnosť, ktorá im do života vnesie trochu dobra a svetla. Jemne, dojímavo a citlivo viedla najmä Tomáša Tureka, aby sa na javisku stal skutočným autistom. Autentickým autistom. Christopher vykračuje svojou vlastnou cestou, objavuje seba samého a svet dospelých. Je to nepopísaný list, vnútorne veľmi čistý a vníma svet prvoplánovo, otvárajúc svoju krásnu dušu.
Pre Tomáša Tureka, hlavného predstaviteľa to bola neľahká úloha. Siahal po odbornej literatúre, študoval život a správanie psychicky narušených chlapcov, donekonečna si prehrával videozáznamy, dokumenty, len aby sa čo najhlbšie ponoril do psychiky hlavného predstaviteľa hry.
Svojej prvej veľkej životnej ponuky v profesionálnom divadle sa zhostil skvele. Pohyby, intonácia, držanie tela, všetky herecké prostriedky stvárnil mladý Christopher – Tomáš Turek tak, aby mu diváci uverili. Azda práve preto, že sa na tejto role nadrel ako kôň. Postava mu bola veľmi sympatická , ba objavil mnohé rovnaké prvky, ktoré ich spájajú. Aj on sa veľa pýta a lezie tým mnohým ľuďom na nervy.
Presvedčivá bol aj čerstvá päťdesiatnička členka nitrianskeho súboru Andreja Bagara - Daniela Kuffelová, ktorá je sama matkou - dnes už dospelého syna a možno práve preto dokázala precítiť lásku k svojmu hereckému dieťaťu. Veľmi plasticky graduje svoj vzťah ku Christopherovi. Najskôr pred ním uniká do veľkomesta, nezvláda jeho chorobu, chýba jej na rozdiel od otca hlavného hrdinu v podaní Jána Galloviča: trpezlivosť, neha, odriekanie. Ale zlom nastáva vo chvíli, keď jej syn prichádza za ňou do Londýna. Sám. Bez cudzej pomoci, ktorému sú neznáme pojmy vlak – metro – lístok. Iba on a jeho verný kamarát – potkan nakoniec prichádzajú k svojmu cieľu – ku svojej matke. A v nej sa čosi pohne, ľudské srdce zmäkne. Ruch veľkomesta, laxný život, sex, to nič neznamená v porovnaní s láskou ku svojmu veľkému a pritom malému čistému dieťaťu.
Všetko sa na dobré obracia. Ako v tej rozprávke.
Nitrania si prišli do svojho krásneho umeleckého svätostánku po nezvyčajno - smutnú a zároveň sviežu inscenáciu, dokonca sa ozývali aj záchvevy smiechu cez plač. Slovenská premiéra priniesla silnú myšlienku.
Počas blížiacich sa divadelných prázdnin bude o čom premýšľať. Možno sa v nás niečo ozve, možno budeme o trošičku lepší a ohľaduplnejší, možno začneme vnímať druhých ľudí takých akí sú.
A to je odkaz celého nitrianskeho ansámblu, ktorý sa podpísal pod náročnú inscenáciu a najmä divadla so svätou úlohou – poľudšťovať.